10 tapaa sisällyttää ruokavalioosi pähkinöitä ja siemeniä

Sisältääkö sinun ruokavaliosi pähkinöitä ja/tai siemeniä? Jos ei sisällä, niin nyt on aika tehdä ruokavalioon muutos, silllä pähkinöissä ja siemenissä on paljon hyviä rasvoja, proteiineja, kuituja sekä vitamiineja ja kivennäisaineita, joita kehosi kipeästi tarvitsee. Ennen käyttöä ne on kuitenkin syytä aktivoida liottamalla, sillä näin ne tulevat helpommin sulavaan muotoon, jolloin ravintoaineilla on mahdollisuus imeytyä.

Ei hätää, jos pähkinöiden ja siemenien käyttö on sinulle uusi juttu, etkä oikein tiedä miten niitä käyttäisit – tässä sinulle 10 vinkkiä, miten saat helposti lisättyä niitä ruokavalioosi:

Kymmenen vinkkiä kuinka lisätä pähkinöitä ruokavalioon

Napostele esim. manteleita tai kurpitsansiemeniä välipalaksi; saat niistä herkullisen rapeita liottamalla niitä runsaassa vedessä yön yli ja sen jälkeen kuivattamalla ne (näin voi aktivoida myös muut pähkinät ja siemenet).

Jos et omista kuivuria, voi kuivatuksessa voi käyttää apuna esim. saunan jälkilämpöä tai lattialämmitystä.

Lisää liotettuja pähkinöitä ja siemeniä smoothien sekaan; tähän tarkoitukseen voit käyttää mitä tahansa pähkinöitä ja siemeniä.

Lisää saksanpähkinöitä ja esim. kurpitsan- tai auringonkukansiemeniä salaattiin.

Tee pähkinöistä ja siemenistä terveellisiä kasvimaitoja sekoittamalla esim. manteleita tai seesaminsiemeniä veden kanssa tehosekoittimessa ja siivilöimällä näin syntynyt ’maito’ harsokankaalla tai tiheällä siivilällä.

Hyödynnä kasvimaitojen valmistuksessa syntynyt pähkinä-/siemenmassa valmistamalla siitä granolaa; netistä löytyy ohjeita granolan valmistukseen.

Valmista pähkinöistä ja siemenistä tehosekoittimella herkullisia levitteitä; esim. kuoritut hampunsiemenet ja mantelit ovat tähän tarkoitukseen loistavia.

Käytä leivonnassa vehnäjauhojen sijasta esim. mantelijauhoja.
Cashewpähkinä on korvaamaton raakaleivonnassa; valmista siitä tehosekoittimella herkullisia täytteitä raakakakkuihin.

Cashewpähkinästä saat valmistettua myös vatsaa hellivää probioottijugurttia hapattamalla cashewpähkinöistä valmistettua maitoa (johon lisätty maitohappobakteereita) huoneenlämmössä lämpötilasta riippuen 1-2 vuorokautta. Nauti luonnonjugurtin tapaan esim. aamiaiseksi marjojen kanssa.

Valmista siemenistä herkullista ja terveellistä siemenleipää/-näkkäriä.