Lehtikaali (Brassica oleracea var. sabellica) on todellinen voimavihannes ja terveyspommi. Viime vuonna uutisoimme tästä uskomattoman terveellisestä lehtivihreästä, jonka jälkeen sen saatavus on parantunut. Lehtikaalia voi käyttää keittoihin, salaatteihin, smoothien sekaan, pataruokiin, mehustukseen, muhennoksiin, ym. Lehtikaalisipsit voittavat kaikki perunalastut mennen tullen sekä maussa että ravintoarvoissa.

lehtikaali_studio

Tässä kymmenen hyvää syytä miksi se ansaitsee paikkansa jokaisen ostoslistalla.

1. Lehtikaalissa on vähän kaloreita ja runsaasti kuitua

2. Lehtikaalissa on runsaasti rautaa. Lehtikaalissa on kaloria kohden jopa enemmän rautaa kuin naudanlihassa. Rauta on elimistön hyvinvoinnin kannalta välttämätön hivenaine. Suurin osa raudasta kuluu veren punasolujen hemoglobiinin muodostamiseen, mutta sitä tarvitaan myös myoglobiiniin ja solun sisäisiin entsyymeihin.

3. Lehtikaalissa on runsaasti K-vitamiinia. K-vitamiinit ovat pääasiassa veren hyytymiseen ja kalsiumin aineenvaihduntaan tarvittavia vitamiineja. On kuitenkin osoitettu, että K-vitamiinilla on elintärkeitä tehtäviä myös maksan ulkopuolisissa kudoksissa. K-vitamiinin vahvistaa luustoa sen ansiosta, että se saattaa parantaa jonkin verran luuntiheyttä, mutta parantaa lisäksi myös luun laatua.

4. Lehtikaali on täynnä voimakkaita antioksidantteja. Antioksidantit, kuten karotenoidit sekä flavonoidit suojaavat monilta eri syöviltä.

5. Lehtikaali on tulehduksia estävä vihannes. Reilu desin annos lehtikaalia sisältää noin 10% päivän omega-3 rasvahappo tarpeesta. Omega-3 rasvahapot saattavat vähentää tulehdusta eri sairaustiloissa.

6. Lehtikaali on hyväksi verisuonten terveydelle. Syömällä paljon lehtikaalia voi mahdollisesti alentaa veren huonoa kolesterolia.

7. Lehtikaalissa on korkea A-vitamiinipitoisuus. A-vitamiini on tärkeä näkökyvylle ja luuston kasvulle.

8. Lehtikaalissa on korkea C-vitamiinipitoisuus. C-vitamiini suojaa elimistön soluja hapettumiselta ja edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. C-vitamiini lisää myös lehtikaalin sisältämän raudan imeytymistä.

9. Lehtikaalissa on runsaasti kalsiumia. Lehtikaalissa on kaloria kohden enemmän kalsiumia kuin maidossa. Kalsium on tarpeellinen luiden pysymiseksi normaaleina ja kalsium edistää lihasten normaalia toimintaa.

10. Lehtikaali on elimistöä puhdistavaa ruokaa. Lehtikaali on täynnä kuitua joka pienentää veren kolesterolipitoisuutta, edistää vatsan toimintaa, tasapainottaa verensokeria ja auttaa painonhallinnassa.

 

Herkulliset lehtikaalispisit:

Tarvitset:

Pussin lehtikaalia (n.200g)

Yhden sitruunan mehut

Ruokalusikallinen oliiviöljyä

Merisuolaa tai ruususuolaa

Muita mausteita halutessa (esim. paprika tai chili)

Resepti:

Sekoita sitruunamehu ja öljy

Revi lehtikaalista sopivan kokoisia suupaloja. (Poista keskiruoti, käytä vain lehtiosaa)

Pyöritä lehtikaali mehu-öljyseoksessa ja levitä pellille

Paista n.150 asteessa n.20-30min kunnes lehtikaalit ovat rapeita.

Tarkkaile sipsejä loppuvaiheessa jotta ne eivät pääse palamaan. Jos sipsit eivät ole täysin rapeita ne eivät ole vielä valmiita

Nauti.

 

 

Lähteet:

Satokausikalenteri.fi

Makuja.fi

Lue seuraavaksi