Punajuurikas on paljon muutakin kun etikkasäilyke ja elintarvikevärin raaka-aine. Punajuuri on hinta-laatusuhteeltaan yksi kaupan parhaista ostoksista. Ravitsemuksellisesti punajuuri ainsaitsee ehdottomasti paikkansa lautasella. Se sisältää monipuolisesti kivennäisaineita, esimerkiksi kalsiumia, kaliumia, magnesiumia, sinkkiä ja rautaakin.

Vitamiineja punajuuresta saa myös mukavasti: beetakaroteenia, C- ja E- vitamiinia sekä B-ryhmän vitamiineja, joista etenkin punasolujen uudistajaa foolihappoa löytyy runsaasti. Juurikkaan kuitu on hyödyksi elimistölle.

Punajuurikas saa värinsä antioksidantteihin kuuluvista betalaiineista. Betalaiinien terveysvaikutuksia ei vielä tunneta, mutta niillä saattaa olla merkitystä hapettumiseen liittyvien sairauksien estossa. Energiaa punajuuresta kertyy suunnilleen sama määrä kuin porkkanasta. Ravitsemusguru David Wolfe kehotti Suomessa käydessään ottamaan tavaksi punajuurimehun juomisen.

Punajuuren käyttövinkkejä

1. Keitettynä

Punajuurikkaan kuorta, kantaa ja juuren päätä ei pidä poistaa ennen keittämistä, ettei punainen väriaine liukene keitinveteen. Jäähdytä juurekset kylmässä vedessä, jonka jälkeen kuori irtoaa helposti. Keskikokoisen punajuuren keitinaika on noin tunti.

2. Uunissa

Kuori ja lohko 3–4 punajuurta. Sekoita punajuuriin 1 rkl oliiviöljyä, ½ tl suolaa ja mustapippuria myllystä. Paahda 200-asteisen uunin keskitasolla 40 minuuttia.

3. Raasteena

Käytä punjuuriraastetta tuomaan makua liha- ja kasvisruokiin. Se täydentää mainiosti erilaisia pataruokia. Punajuurikas sopii raasteena, pihveihin, patoihin, muhennoksiin, laatikoihin ja keittoihin.

4. Keitossa

Punajuuri sopii keittoruokiin todella hyvin. Punajuuri antaa keitoille mahtavan punaisen värin ja miedon lempeän maun. Hyviä makuyhdistelmiä punajuuren kanssa ovat esimerkiksi, vuohenjuusto, feta, sinihomejuusto ja maa-artisokka.

5. Mehusta

Mehustaminen on nostanut viimeaikoina suosiotaan, eikä ihme, sillä tuorepuristetut hedelmä- ja kasvismehut antavat keholle elintärkeitä vitamiineja, mineraaleja, aminohappoja, hiilihydraatteja, antioksidantteja ja entsyymejä herkullisessa muodossa. Punajuurimehun nauttiminen on hyvä aloittaa pienistä määristä.

Huom:

Punajuuri sisältää nitraatteja, jonka takia se ei sovellu aivan pienten lasten ravinnoksi. Evira suosittelee punajuurta käytettäväksi ainoastaan kunnolla kypsennettynä.

 

Lähteet:

Kasvikset.fi

Evira

Lue seuraavaksi