Nykyään useat ihmiset kärsivät uupumus-, stressi- ja kipuoireista, joihin ei löydetä tarkkaa syytä vaan annetaan diagnoosiksi jokin oireyhtymä kuten fibromyalgia tai krooninen väsymysoireyhtymä (CFS).

Esimerkiksi fibromyalgiaa sairastaa Terveyskirjaston mukaan 2-4% väestöstä, mikä tarkoittaa Suomen tasolla noin 150 000 ihmistä. Se nähdään pitkäkestoisen fyysisen tai psyykkisen rasituksen aiheuttamana kipu- ja uupumustilana, josta elimistö ei palaudu. Usein sairastuminen voidaan yhdistää johonkin tiettyyn laukaisevaan tekijään, kuten raskaaseen työrupeamaan tai muuhun sairastumiseen.

Yleinen ajatus on, että parantavaa hoitoa ei ole. Täten hoito keskittyy elintapojen kokonaisvaltaiseen parantamiseen sekä erilaisiin lääkkeisiin (kipulääkkeet, masennuslääkkeet), joilla yritetään nostaa elintasoa.

Tässä artikkelissa esittelen uutta tietoa, jonka mukaan näistä sairauksista kärsivillä potilailla olisi selkeitä ongelmia suolistossa ja solujen energiantuotannossa. Samalla esitettelen luonnollisia keinoja, jotka voisivat auttaa näihin sairauksiin.


1. Uupumusoireyhtymien piirteitä: Alentunut aineenvaihdunta

Fibromyalgiapotilailla on havaittu terveisiin ihmisiin verrattuna lukuisia aineenvaihdunnallisia muutoksia:

– alempi perusaineenvaihdunnan taso (30% alle normaalin)
– alempi heräämisruumiinlämpö (0,6 celciusastetta alle normaalin)
– alempi energiantuotanto eri solutyypeissä (mm. valkosolut ja iho)
– samoja elimistön muutoksia kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa

Amerikkalaislääkäri John C. Lowe on nostanut fibromyalgiapotilaiden aineenvaihduntaa terveiden ihmisten tasolle antamalle heille jättiannoksia kilpirauhashormonia (T3). Osa potilaista parani niin hyvin, että he eivät enää täyttäneet fibromyalgian diagnostisia kriteereitä.

Tämä viittaa siihen, että alentunut aineenvaihdunta on oletettavasti keskeinen tekijä fibromyalgian oireiden taustalla, ainakin useiden potilaiden kohdalla.


2. Uupumusoireyhtymien piirteitä: Ongelmia suolistossa

Mark Pimentelin tutkimusryhmä havaitsi, että kaikilla (100%) heidän tutkimistaan fibromyalgiapotilaista oli viitteitä ohutsuolen bakteerien liikakasvusta. Muutkin tutkimukset puoltavat fibromyalgiapotilaiden suolisto-ongelmien yleisyyttä.

Toisessa tutkimuksessa CFS-potilailla havaittiin olevan ’vuotava suoli’, ja huolellinen terveysruokavalio ravintolisien kera vähensi ongelmaa lievittäen samalla monien potilaiden oireita huomattavasti. Myös joistakin maitohappobakteereista on havaittu hyötyä oireisiin.

Espanjalaistutkijat myös havaitsivat gluteenittoman ruokavalion auttavan osaa fibromyalgiapotilaista suuresti, vaikka kenelläkään potilaista ei ollutkaan keliakiaa. Gluteenittoman ruokavalion hyödyt eivät tosin välttämättä liitykään gluteeniin, vaan kyse voi olla esimerkiksi viljojen tiettyjen hiilihydraattien aiheuttamista ongelmista.

On mahdollista, että suoliston ongelmat ovat yksi syy matalan aineenvaihdunnan taustalla. Eläinkokeissa on havaittu, että suolistobakteerien osat voivat verenkiertoon joutuessaan aiheuttaa tulehdusta, joka häiritsee solujen energiantuotantoa ympäri kehoa.

intestinal

3. Mahdollisia keinoja elämänlaadun parantamiseen

Alla on esitelty keinoja, jotka saattavat tukea aineenvaihduntaa ja olla täten hyödyksi fibromyalgiasta tai muista uupumusoireyhtymistä kärsiville ihmisille.


3.1. Hyvä ruokavalio:
Roskaruoan jättäminen ja laadukkaan, luonnollisen ruoan päivittäinen syöminen on uupumussairauksista kärsiville varmasti tarpeellinen valinta.

Tauriini ja maitohappobakteerit saattavat tukea tulehduksen hillitsemistä ja elimistön energiantuotantoa, mutta tutkimusnäyttöä on lähinnä eläinkokeista.


3.2. Ubikinoni eli koentsyymi Q10:
Viime vuosina on julkaistu useita alustavia tutkimuksia, joissa kyseinen ravintolisä on normalisoinut fibromyalgiapotilaiden aineenvaihdunnallisia piirteitä ja vähentänyt oireita huomattavasti. Annos on ollut 100mg kolmesti päivässä.

Tohtori Tolonen on kirjoittanut aiheesta koosteita, jotka ovat markkinoivasta tyylistään huolimatta melko hyviä: Ubikinoni (Koentsyymi Q10) & Fibromyalgia ja ubikinoni (koentsyymi Q10)

 

3.3. Valoa iholle: Valon punaisella ja lähi-infrapunaosuudella on havaittu myönteisiä vaikutuksia eri kudosten energiantuotantoon. Kyseessä on nopeasti kasvava tutkimuksen kohde, josta saamme vielä kuulla lähitulevaisuudessa.

Ensimmäiset kuvaukset hehkulampputerapian käytöstä kroonisen uupumuksen ja lukuisien muiden sairauksien hoidossa löytyvät noin 110 vuoden takaa. Viime vuosina on myös julkaistu useita tutkimuksia laservalon käytöstä muun muassa fibromyalgian ja kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa, ja tulokset ovat hyvin mieluisia:

– Turkkilaistutkimuksessa lähi-infrapuna auttoi fibromyalgiapotilaita moniin oireisiin paremmin kuin lumelääke, ja lisäksi vaikutus kipuun ja uupumukseen oli parempi kuin amitriptyliini-lääkkeellä.

– Brasilialaistutkimuksessa 48% kilpirauhaspotilaista pystyi lähi-infrapunan ansiosta lopettamaan tyroksiinilääkityksen kokonaan – muilla hoitomuodoilla ei vastaavanlaisia tuloksia ole saatu.

Monet ihmiset ovat ostaneet mm. lämpölamppuja tai tavaratalojen kohdistettuja halogeenilamppuja ja raportoineet niiden parantavan vointia. Suoraa tieteellistä näyttöä niistä ei kuitenkaan ole, vaan tutkimukset on yleensä tehty LED- tai laservaloilla.

(Huom! Energiansäästölamput ja infrapunasaunat eivät auta tähän tarkoitukseen, sillä niistä puuttuu lähi-infrapuna.)

osram-lamput
On mahdollista, että tulevaisuudessa lukuisia sairauksia hoidetaan valolla. Ei ole vielä täysin selvää, toimivatko tavaratalojen lamput vai tarvitaanko laser- tai LED-valoa.


3.4. Vuorokausirytmi:
Nykyihmiset kärsivät yhä useammin vinksahtaneesta vuorokausirytmistä. Huono vuorokausirytmi esimerkiksi vuorotyön seurauksena on yhdistetty tutkimuksissa mm. lihavuuteen, kilpirauhasongelmiin ja syöpään.

Edistääksesi sisäisen kellosi toimintaa muista nauttia riittävä annos päivänvaloa heräämisen jälkeen. Illalla ei myöskään kannata tehdä näyttöpäätetyötä, mutta mikäli et voi luopua tietokoneesta, hanki Flux-ohjelma, joka muuttaa näyttösi illalla punasävyiseksi.


3.5. Stressin ja liian työnteon välttäminen:
Uupuminen liitetään usein liialliseen urheiluun ja muihin uuvuttaviin elämäntapoihin. Sen sijaan esimerkiksi sopivan joogan harrastaminen on yhdistetty fibromyalgiaoireiden lievenemiseen.


3.6. Ihmissuhteet ja kosketus:
Erityisesti stressistä, ahdistuksesta ja vakavista sairauksista kärsivillä potilailla hyvä sosiaalinen tuki voi olla kullanarvoinen apu yleisen hyvinvoinnin kannalta.

Myös turvallinen ihmiskosketus voi olla avuksi stressistä kärsiville ihmisille, sillä kevyen hieronnan on raportoitu alentavan ahdistuspotilaiden ahdistusta ja parantavan heidän itsetuntoa. Fibromyalgiaan on tutkittu erityisesti myofascial release -lihaskalvohierontaa.


3.7. Harkitse myös lääkäriä:
Elintapojen parantaminen ja erilaiset vaihtoehtomenetelmät voivat olla tärkeitä tekijöitä terveyden edistämisessä, mutta on myös tilanteita joissa lääketieteellinen apu on tarpeen. On esimerkiksi aina mahdollista, että vaivojen taustalta paljastuu elimellinen sairaus kuten kilpirauhasen vajaatoiminta tai jokin harvinaisempi vaiva.

Lähteet:

Tämän artikkelin pohjana on käytetty seuraavaa blogikirjoitusta, jossa on aiheeseen liittyvät tutkimusviitteet (yli 130 tieteellistä viitettä) sekä laajempaa pohdintaa aiheen ympäriltä:

Valtsun terveysblogi – Fibromyalgian ja CFS:n oireiden taustalla on energia-aineenvaihdunnan häiriö

Facebook: Valtsun terveysblogi

Terveisin Valtsu

Vastuuvapauslauseke:

Tämä artikkeli edustaa kirjoittajan henkilökohtaista näkemystä aiheesta, eikä sitä tule ottaa lääketieteellisenä ohjeena. Kirjoitus ei siis korvaa lääkärin suorittamaa tutkimusta tai koulutetun ammattilaisen antamaa lääketieteellistä neuvontaa tai hoitoa. Esitettyjen ideoiden noudattaminen on myös täysin lukijan omalla vastuulla.

Lue seuraavaksi