Kehomme koostuu pääasiassa vedestä, jopa 75 % ihmisen painosta on vettä. Vedellä on lukuisia tärkeitä tehtäviä kehossamme mm. kehon lämpötilan sääteleminen ja energiantuotanto, ihon hyvinvoinnin ylläpitäminen, ruoansulatus, ravinteiden kuljetus ja imeytyminen sekä kuona-aineiden ja myrkkyjen poistaminen kehosta.

Riittävä vedenjuonti on yksi tärkeimmistä ja halvimmista tavoista ylläpitää hyvinvointiamme ja terveyttämme.

Kuitenkin turhan usein sen tärkeys unohdetaan. Kehon nestetasapainon ylläpitämiseen liittyy muutamia väärinkäsityksiä, joiden johdosta useat ihmiset kärsivät kroonisesta nestehukasta.

Mitä pidempään kehon krooninen nestevaje on jatkunut sitä heikommin keho osaa viestittää veden tarpeesta.

Vedellä kuuluisi olla keskeinen rooli kansanterveytemme ylläpitämisessä. Vuosikymmeniä veden terveysvaikutuksia tutkinut lääkäri Batmanghelid arvioi tutkimuksiensa perusteella, että maailmanlaajuisesti käytettävien lääkkeiden tarvetta voitaisiin vähentää n. 60 % riittävällä veden juonnilla.

On vaikea tietää kuinka tarkka arvio on, mutta se kertoo hyvin siitä, kuinka olennaisesta asiasta on kysymys.

Tässä kirjoituksessa tahdon käsitellä viittä myyttiä, jotka liittyvät veden juontiin ja kehon nestetasapainon ylläpitämiseen.

Myytti 1 – Janon tunne kertoo, milloin kehomme tarvitsee vettä.

Yleinen suositus on, että vettä juotaisiin silloin kun ihminen kokee itsensä janoiseksi. Tätä suositusta noudattavat ihmiset päätyvät suurella todennäköisyydellä kärsimään kehon nestevajeesta.

Tutkimuksiensa pohjalta lääkäri Batmanghelid havaitsi, että keho voi olla nestevajeen tilassa paljon ennen janon tunnetta tai suun kuivumista.

Nämä kehon viestit ovat oikeastaan hätäsignaaleja kehon liiallisesta nestevajeesta.

Ihmisen kokiessa janon tunnetta on kehon nestetasapaino laskenut merkittävästi alle määrän, joka tarvitaan kehon optimaaliseen toimintaan.

Tavoitetila on, että kehossa olisi koko ajan vettä riittävästi kehon optimaaliseen toimintaan. Tällöin ihminen ei juuri koskaan koe janon tunnetta.

Kehomme tarvitsee vettä tasaisin väliajoin sopivassa määrin riippuen yksilöstä ja elämäntavoista. Tästä lisää myöhemmin tässä kirjoituksessa.

Myytti 2 – Veden voi korvata muilla nesteillä.

Veden voi korvata vain osittain muilla nesteillä. Nykyään merkittävä määrä ihmisistä on korvannut veden juonnin muilla nesteillä.

Kaikki juomat eivät kuitenkaan nesteytä kehoa yhtä hyvin. Pitääksemme yllä hyvää nestetasapainoa kehossamme meidän on hyvä suosia juomia ja ruokia, jotka tukevat sitä.

Kehoa hyvin nesteyttäviä juomia ovat sellaiset, jotka eivät sisällä merkittävässä määrin kaloreita, kuituja eivätkä stimuloi tai toimi kehossa diureetteina.

Tällaisia juomia ovat mm. vesi, kofeiiniton tee, mahla, kookosvesi, kuiduttomat tuorepuristetut mehut.

Kehon nesteytystä tukevat myös ruoat, jotka sisältävät vähän kaloreita ja paljon vettä, mm. kasvikset, hedelmät ja marjat.

Kehon nestetasapainon ylläpitämisen kannalta huonoimpia ovat juomat, jotka ovat kaloripitoisia, kehoa stimuloivia tai nesteen poistumista nopeuttavia, mm. kahvi, alkoholi, virvoitusjuomat, musta tee, maito/maitojuomat ja sokeripitoiset valmismehut.

Myytti 3 – Veden juonnin ajankohdalla ei ole suurta merkitystä.

Sillä on valtavasti merkitystä, milloin vesi juodaan päivän aikana. Yleinen ongelma on, että ihmiset juovat nesteitä ruokailun yhteydessä.

Tällöin nesteet sekoittuvat syötyyn ruokaan eivätkä pääse imeytymään kehoon nopeasti. Lisäksi juodut nesteet laimentavat vatsahappoja, joka vaikeuttaa ruoan sulattamista.

Ruokailun yhteydessä on suositeltavaa juoda maksimissaan 2dl nesteitä.

Vesi olisi suositeltavaa juoda aina tyhjään vatsaan ruokailujen välissä, vähintään 1-2 tuntia ruokailun jälkeen ja vähintään ½ tuntia ennen ruokailua.

Paras aika nesteyttää kehoa on aamulla reilusti ennen päivän ensimmäistä ateriaa.

Myytti 4 – Liika vedenjuonti voi tappaa

On totta, että liiallinen puhtaan veden juonti ilman suolojen saantia voi johtaa vesimyrkytykseen. Vesimyrkytyksestä ei kuitenkaan ole syytä huolehtia, kun varmistamme riittävän suolan saannin suhteessa juotuun vesimäärään.

Pitääksemme itsemme hyvin nesteytettynä on kehossamme oltava oikea vesi-suola tasapaino.

Huomattavan yleinen ongelma on liiallinen suolan saanti suhteessa juotuun vesimäärään. Suolan terveyttä heikentävät vaikutukset ovat yleensä seurausta riittämättömästä veden juonnista.

Sopiva määrä suolaa on ¼ tl jokaista juotua vesilitraa kohden. Suosi luonnonsuolaa eli puhdistamatonta merisuolaa tai himalayan suolaa.

Myytti 5 – 1-1½ litraa vettä päivässä riittää

Tämä pätee vain harvan ihmisen kohdalla. Nykypäivänä ihmisten ruokailutottumukset, haitta-aineille altistuminen ja elämäntavat vaativat useimmille meistä päivittäin suuremman määrän vettä.

Yksilölle sopiva vedenmäärä riippuu henkilön painosta ja elämäntavoista.

Hyvä nyrkkisääntö on juoda päivittäin litra vettä jokaista 25 painokiloa kohden. Yksilölle tarpeellinen määrä voi olla pienempi, jos ihminen syö paljon nestepitoisia ja raakoja ruokia tai juo paljon muita hyvin nesteyttäviä juomia.

Määrän on hyvä olla suurempi, jos ihminen syö pääasiassa kypsennettyä ruokaa, liikkuu/hikoilee paljon, juo kahvia tai alkoholia, hengittää savua tai käyttää stimuloivia päihteitä.

5 vinkkiä veden juomiseen

Suosi mahdollisimman hyvänmakuista, hyvin imeytyvää ja elinvoimaista vettä. Parhaita vaihtoehtoja ovat lähdevesi ja käänteisosmoosijärjestelmällä puhdistettu vesi.

Vesijohtoveden makua ja imeytyvyyttä voi parantaa mm. pitämällä sitä huoneen lämmössä avonaisessa astiassa niin että se hapettuu, lisäämällä veteen hyppysellisen luonnonsuolaa ja/tai sitruunanmehua/msm-jauhetta.

Juo kerralla vähintään ½ litraa vettä. Hanki ½ litran kokoinen lasi, josta juot vetesi sekä vesipullo, jota pidät mukanasi.

Aloita aamusi juomalla vähintään ½ litraa, mutta mielellään lähemmäs 1 litra vettä.

Korvaa sokeriset ja hiilihappopitoiset juomat vedellä.
Lisää vedenjuontiasi asteittain ja tunne sen positiivinen vaikutus kehossasi. Kun huomaat miellyttäviä muutoksia kehossasi ja olossasi, on silloin todella helppoa jatkaa riittävää vedenjuontia.

Lähteet: F. Batmaghelid – Your body’s many cries for water (2008)

Lue seuraavaksi